Pilot Custom Heritage 92 εναντίον TWSBI Diamond 580

Η σημερινή μας συγκριτική δοκιμή θα παρουσιάσει δυο παρόμοιες πένες: είναι και οι δύο από την Ασία, διαφανείς, με μεγάλη χωρητικότητα και δεν θα απογοητεύσουν ακόμα και τους πιο απαιτητικούς χρήστες.

Μιλάμε βέβαια για την Ιαπωνική Pilot Custom Heritage 92 και την TWSBI Diamond 580. Ας δούμε πρώτα όμως τις εταιρίες.

Οι εταιρίες

Για την Pilot δεν χρειάζεται να γράψουμε πολλά. Είναι ένας από τους κολοσούς της γραφής, μια πολυεθνική που διαθέτει από απλά στυλό αξίας λίγων Ευρώ, μέχρι πένες που κοστίζουν μικρές περιουσίες, π.χ. τους στυλογράφους Namiki. Η εταιρία ιδρύθηκε στο Τόκυο το 1915, οπότε ο κύριος Namiki αποφάσισε να φτιάξει χρυσές πένες. Μετά από λίγα χρόνια επεκτάθηκε και σε στυλογράφους και σήμερα είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες γραφής σε παγκόσμιο επίπεδο: η εταιρία αναφέρει πωλήσεις περίπου €700 εκ για το 2016 και έχει 2500 υπαλλήλους σε όλο το κόσμο.

 

H TWSBI  είναι πολύ νεότερη εταιρία: ιδρύθηκε το 2009 στη Ταϊβάν μετά από σαράντα χρόνια λειτουργίας ως κατασκευαστής (ΟΕΜ) για άλλες εταιρίες. Το πρώτο όνομα της εταιρίας ήταν Tai Shin Precision και το τωρινό βγαίνει από τον αναγραμματισμό του San Wen Ton και το Βi: το πρώτο σημαίνει «Μέρος των τριών πολιτισμών» και το δεύτερο «εργαλεία γραφής».  Είναι πραγματικά κάτι που θα διάλεγε μόνο κάποιος που αγαπάει τη γραφή. Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι η San Wen Tong έφτιαχνε από εξαρτήματα παιχνιδιών μέχρι στυλογράφους υψηλής ποιότητας και αυτό εμφανίζεται και στα τωρινά προϊόντα της TWSBI.

Έχουμε λοιπόν ένα κολοσσό της παράδοσης εναντίον ενός παιχνιδιάρικου νεοεισερχόμενου. Ας δούμε τους στυλογράφους με περισσότερη λεπτομέρεια.

Κατασκευή και μηχανισμός

Και οι δύο στυλογράφοι είναι διαφανείς (demonstrators) και έχουν σύστημα γεμίσματος με πιστόνι. Αυτό τους κατατάσσει σε ιδιαίτερη κατηγορία, στην οποία δεν υπάρχουν πολλές εναλλακτικές (εκτός από τις πολύ πιο φτηνές Wing Sung που παρουσιάστηκαν σε προηγούμενο άρθρο, αλλά εκείνες είναι σε πολύ κατώτερη κατηγορία ποιότητας). Γενικά οι διαφανείς στυλογράφοι έχουν ή φανατικό κοινό ή κάποιους που δεν τους βρίσκουν ελκυστικούς. Εγώ είμαι από τους πρώτους όπως έχετε καταλάβει!

Και οι δύο πένες είναι σε σχήμα πούρου, με επίπεδα άκρα. Tο σώμα της TWSBI είναι πολύπλευρο με ρομβοειδή σχήματα, ενώ το σχήμα της Pilot είναι στρογγυλό και λείο. Από αισθητική πλευρά, η πρώτη σίγουρα είναι πιο παιχνιδιάρικη και η δεύτερη κλασσική.

Η TWSBI είναι επίσης λίγο μεγαλύτερη και πιο βαριά από τη Pilot και αυτό φαίνεται από τη στιγμή που θα την πιάσεις στο χέρι: την TWSBI την αισθάνεσαι σαν εργαλείο που δεν θα σε απογοητεύσει, ενώ τη Pilot την νιώθεις πιο εκλεπτυσμένη και πιο ευαίσθητη (που δεν είναι). Αυτά βέβαια είναι υποκειμενικά όταν οι δύο πένες έχουν παρόμοιο βάρος: η TWSBI 28γρ και η Pilot 21γρ.

Ο μηχανισμός γεμίσματος είναι με πιστόνι και οι δύο πένες έχουν μεγάλη χωρητικότητα. Δεν υπάρχουν διαφορές στη σύγκριση τους, παρά μόνο ότι ο μηχανισμός της Pilot είναι πιο ποιοτικός και λείος στη χρήση, αλλά και της TWSBI λειτουργεί όπως πρέπει.

Μια αξιοσημείωτη παρατήρηση είναι ότι τα πλαστικά της TSWBI στο παρελθόν ράγιζαν και σε μερικές περιπτώσεις έσπαγαν, ιδιαίτερα σε σημεία που ασκείται πίεση (π.χ. στη κόλληση του πλαστικού μέρους του καπακιού με το μεταλλικό δακτυλίδι). Ιδιαίτερα στις προηγούμενα μοντέλα, ήταν ένα σύνηθες πρόβλημα αλλά η εταιρία έχει βελτιώσει τα υλικά και την κατασκευή (π.χ. δεν έχει αναφερθεί σπάσιμο στις καινούργιες TWSBI Eco). Σε εμένα συγκεκριμένα έχουν σπάσει 2 καπάκια από τη Vac700, αλλά όχι στην Diamond 580 της παρούσας δοκιμής. Τέτοια θέματα δεν υπήρξαν και δεν υπάρχουν με τις Pilot.

Για αυτούς τους λόγους, νικητής σε αυτή κατηγορία είναι η Pilot.

Νικητής ποιότητας κατασκευής και μηχανισμού: Pilot

Μύτη και εμπειρία γραφής

Εδώ αρχίζουν και οι μεγαλύτερες διαφορές στους στυλογράφους: η TWSBI έχει ατσάλινη μύτη (η συγκεκριμένη έχει επίπεδη – stub – μύτη 1.1mm) ενώ η Pilot διαθέτει χρυσή μύτη 14 καρατίων. Οι φωτογραφίες εμφανίζουν την διαφορά τους:

Οι μύτες των Pilot (αριστερά) και TWSBI (δεξιά)

Το αποτέλεσμα είναι αναμενόμενο: η Pilot έχει σίγουρα απαλότερη γραφή και η μύτη της εμφανίζει και λίγη αυξομείωση στη γραμμή που αφήνει στο χαρτί, δηλαδή είναι λίγο μαλακή αλλά σίγουρα όχι εύκαμπτη. Η TWSBI από την άλλη είναι αυτό που χαρακτηρίζεται ως καρφί (nail), δηλαδή είναι πολύ σκληρή.

Κάτι που πρέπει να αναφερθεί εδώ είναι ότι η TWSBI μάλλον χρησιμοποιεί τους ίδιους τροφοδότες (feeder) σε όλες τις πένες της και το αποτέλεσμα στη συγκεκριμένη (με την απαιτητική σε μελάνι μύτη 1.1mm) είναι μερικές φορές προβληματικό. Σε γραφή μεγάλου κειμένου, ο τροφοδότης δεν μπορεί να ανταπεξέλθει και αρχίζει η πένα να στεγνώνει, χωρίς να σταματάει όμως το μελάνι να ρέει. Απλά γίνεται η γραφή πιο στεγνή. Η Pilot από την άλλη έχει πιο σταθερή επίδοση, αν και βέβαια η συγκεκριμένη μύτη είναι λιγότερο απαιτητική.

Για αυτούς τους λόγους, και πάλι κερδίζει η Pilot στους βαθμούς.

Νικητής μύτης και ποιότητας γραφής: Pilot

Διαθεσιμότητα και τιμή

Εδώ παίρνει εκδίκηση η TWSBI, μια και κοστίζει 3 φορές πιο φτηνά από τη Pilot. Η TWSBI κοστίζει περίπου στα €65 ενώ η Pilot κοστίζει περίπου €200 και η διαφορά στη ποιότητα φαίνεται. Βέβαια, πριν τη TWSBI, δεν υπήρχε άλλος διαφανής στυλογράφος με πιστόνι κάτω των €100 και κατά κάποιο τρόπο η TWSBI «άνοιξε» αυτή την αγορά και στις φτηνότερες κινέζικες Wing Sung, από τις οποίες είναι κλάσεις ανώτερη.

Η Pilot είναι διαθέσιμη στην Ελληνική αγορά εδώ και αρκετά χρόνια, αλλά η TWSBI δεν ήταν μέχρι πρότινος, μέχρι να τις εισάγει το βιβλιοπωλείο του Κου Ζαφειρίου (το οποίο έχει και ποικιλία σε αυτή τη μάρκα και επίσης διαθέτει προηγούμενα μοντέλα που δεν υπάρχουν πια σε μαγαζιά του εξωτερικού).

Νικητής διαθεσιμότητας και τιμής: TWSBI

Συμπέρασμα

Το σίγουρο είναι ότι και οι δύο πένες δεν θα απογοητεύσουν ακόμα και τους πιο απαιτητικούς χρήστες. Για τον γράφοντα, η TWSBI είναι ένα εργαλείο γραφής ενώ η Pilot είναι ένα πιο εκλεπτυσμένο – και πρακτικό – στολίδι. Και οι δύο με έχουν συνοδεύσει σε πολλά ταξίδια του εξωτερικού και υπήρξαν πάντα αξιόπιστες και με χωρητικότητα για γραφή μηνών. Αν και η Pilot είναι ανώτερη σε πολλά σημεία, η TWSBI έχει κάτι που δεν μπορώ να χαρακτηρίσω και μάλιστα είναι περισσότερη καιρό γεμάτη μελάνι από την Ιαπωνική πένα.

Εν ολίγοις, η συμβουλή μου: σας προτείνω να τις αποκτήσετε και τις δύο, γιατί και οι δύο έχουν ξεχωριστή θέση στη συλλογή μου.

Τα στολίδια των καπακιών της TWSBI (αριστερά) και της Pilot (δεξιά)

 

 

2 Σχόλια

  1. Καλησπέρα σας!

    Κατ’αρχάς θα ήθελα να πω συγχαρητήρια για την ποιότητα της δουλειάς που βγάζετε σε αυτό το ιστολόγιο -το οποίο ανακάλυψα πολύ πρόσφατα- και το οποίο δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από ξένες δουλειές, αντίστοιχου ενδιαφέροντος.

    Επίσης ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει η πιθανότητα, ίσως στο μέλλον, να έχουμε κάποιο μικρό δείγμα γραφής από τις δύο πένες. Ειδικά για την Pilot (που και λόγω του σχεδιασμού της μου αρέσει πολύ), ήθελα να ρωτήσω πώς συγκρίνεται η γραφή της μύτης Medium σε σχέση με ευρωπαϊκές μύτες του ίδιου ονομαστικού πάχους.

    1. Σε ευχαριστούμε πολύ Σάββα!
      Η μύτη αυτής της πένας είναι FM, δηλαδή κάτι ανάμεσα Ευρωπαϊκό Fine και Medium. Δεν είναι η κλασσική Ιαπωνική μύτη.
      Θα κάνω την επόμενη δοκιμή μελανιού με αυτή τη πένα για να δεις πως είναι η γραφή της.

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.